Löysin tällaisen sukka-kyselyn ja päätin osallistua. Kaikkeen sitä itsensä sotkee:)

Tällä hetkellä puikoilla on vain yhdet sukat, siskon Novitan Kotiväestä tulevat fifisukat. Yhdet sellaiset olen jo itselleni tehnyt ja sisko ihastui täysin niihin, samoin äiti tuossa jo haaveilee samanlaisista, taidanpa joutua (mitä, joutua, no way...) neulomaan vielä yhdet lisää. Nämä ovat ensimmäiset kuvioltaan poikkeavat sukat, mutta nyt jo tekee mieli jatkaa tämäntyyppisten, hieman haastellisempien sukkien neulomista. Tällä hetkellä myös lasten sukkien neulominen kiinnostaisi kovasti, vaikkei niille vielä mtn tarvetta olekaan.

Ennen olen siis neulonut lähinnä tavallisia sukkia. Joihinkin olen tehnyt kirjoneuletta. Tavallisten sukkien neulonta on lähtenyt useimmiten halusta tehdä sukkia. Useimmiten nämä sukat päätyvät itselleni, kun omaan jalkaan on helpoin tehdä. Tosin siinä on aina soveltaminen, kun pohje on iso ja jalka itse kokoa 36:) Silmukoiden määrät ym mietin yleensä tilannekohtaisesti, varmaan sellaiset 14 silmukkaa puikolla on aika vakio. 

Tavalliset sukat ovat siis ne perussukat, jotka on tehty seiskaveikasta, raidoitettuna useimmiten. En ole vielä kokeillut tehdä sukkia väärinpäin eli tähän asti olen tehnyt vain varresta aloitettuja.. Kunhan löydän kivan kärjestä aloitetun ohjeen, aion kyllä kokeilla sitä! Teen myös vahvistetun kantapään, nostan aina oikealla kerroksella, sillä näin meille koulussa opetettiin. Äiti tekee usein nurjalta, mutta se tapa ei ole yltänyt minulle asti. Vahvistettu kantapää pitää olla, koska vahvistamaton ei vain kestä minun käytössä. Olen saanut tällaisia joslun pienenä, ja ne kului heti puhki! Äiti on yleensäkin hyvä apu sukkien teossa. En suoranaisesti tee minkään ohjeen mukaan, mutta äitiltä tulee kysyttyä, miten kannattaisi kaventaa jne.

Sukkia on kiva tehdä, yleensä. Kaikkein inhottavin vaihe on kuitenkin se silmukkoiden nostaminen! En vain niin yhtään tykkää! Kantapää vielä on kiva, mutta sitten iskee täysi kyllästyminen. Jotain ihmeellistä siinä on. Samoin toisen sukan aloittaminen venyy aina ihmeellisesti. Ekan tekeminen on aivan ihanaa, mutta sitten toisen kohdalla saattaa iskeä täysi kyllästyminen.

Sukat ovat yksi työ muiden joukossa. Yleensä minulla siis on useampi työ kesken yhtä aikaa. Sukat on helppo ottaa mukaan reissuun, toisin kuin joku paita. Samoin sukkia tulee tehtyä lukiessa tai tv:tä katsellessa, tosin muitakin hieman helpompia töitä tulee tehtyä näin.

Tässäpä nyt juttua sukista. Hyviä pääsiäispyhiä, pidän taukoa kirjoittelemisesta (lähinnä sen bilsan yo takia:))

~Kvaakkuli~